تغذیه و رژیم شناسی نوین

تغذیه در سلامت آدمی نقش چشمگیری دارد بطوریکه هیچ شمشیری در دنیا به قدر غذا جان آدمیان را نگرفته است. در عصر حاضر بخش زیادی از بار بیماری های مزمن همچون دیابت، بیماری عروق قلب و بدخیمی ها ناشی از بدخوری ها و خصوصاً فراوانی اضافه وزن و چاقی در کودکان و بزرگسالان است. از سوی دیگر خرافات و باورهای غلط غذایی در بین مردم گسترش زیادی دارد و غالب افراد از نیازهای اولیه غذایی خود بی اطلاع اند. بعنوان مثال کمتر کسی از مقدار نیاز روزانه یک انسان به میوه و یا لبنیات مطلع است و اینکه غذای سالم و تغذیه سالم دو مقوله متفاوت اند. بعنوان نمونه روغن زیتون بعنوان یک غذای سالم در فرد مستعد به چاقی در صورت افزودن به سالاد و سایر غذا ها بدلیل دارا بودن انرژی زیاد با تشدید چاقی تغذیه ناسالم ایجاد می کند. از این مثال ها و ندانسته هایی که البته دانستن شان واجب است در تغذیه انسان بسیار است. بنابراین بعنوان یک فرد سالم که قصد رفع اشکالات احتمالی در تغذیه خود و پیشگیری از بیماری های میانسالی و سالمندی دارد و نیز آنان که بدلیل استعداد فامیلی ابتلا به بیمارهای مزمن مثل دیابت و بیماری های قلبی- عروقی و بدخیمی ها خود را در آینده مستعد بروز این بیماری ها می دانند و کسانی که در حال حاضر مبتلا به بیماری های مرتبط با تغذیه همچون دیابت، چربی خون بالا، کبد چرب، بیماری کلیه، پرفشاری خون، نقرس، بدخیمی، اضافه وزن و … هستند و همچنین کودکان و نوجوانان که مایل به رسیدن به پتانسیل رشد مطلوب هستند می توانند از مشاوره تغذیه بهره مند شوند.
رژیم شناسی علمی با آگاه ساختن فرد از اشکالات موجود در تغذیه وی، سعی در تصحیح بخشی از تغذیه او که در بروز و تشدید بیماری موثر  است، دارد. تغذیه درمانی علمی به هیچ عنوان کم خوردن موقت برای حل مشکلات مزمن مثل دیابت ، چربی خون بالا و اضافه وزن نیست بلکه با حفظ کیفیت زندگی فرد وی را آماده حداقل تغییرات ماندگار برای دست یابی به اهداف سلامت می کند. در رژیم شناسی علمی برای کنترل وزن و بیماری های مرتبط با آن مثل دیابت، حذف هیچ قلم غذایی یا کم خوری عجولانه توصیه نمی شود. شعار تغییر در الگوی تغذیه و فعالیت بدنی در رسیدن به وزن ایده ال و کنترل قند و چربی خون و سایر بیماری ها این است که تنها، تغییر ماندگار عادات غذایی چاره ساز است و هر تغییر شامل کم خوری موقت و ورزش کردن موقت ثمره بلند مدت بجا نخواهد گذاشت. در این چارچوب که تنها تغییرات ماندگار ارزش خواهد داشت نباید در خارج از فرهنگ غذایی جامعه و حذف برخی مواد غذایی خود را تحت رژیم غذایی قرار داد تا آنجا که حتی مبتلایان به بیماری دیابت می توانند  شیرینی خوردن بی خطر را بیاموزند.  مشاوره تغذیه علاوه بر آشکار کردن ریشه های رفتاری ایجاد کننده اضافه وزن، سعی در نشان دادن رفتارهای غذایی جایگزین دارد. در مشاوره تغذیه تلاش می شود که مرزهای لذت بردن در خوردن به گونه ای تعریف شود که بتوان حتی از تنقلات و بسیاری از اقلام غذایی پر انرژی و به ظاهر خطرناک در حد متعادل استفاده کرد و در عین حال به اهداف سلامت شامل کنترل وزن رسید. با این حال چنین آزادی در تغذیه از شایستگی مردمانی است که بتوانند حدود این آزادی را رعایت و برای سلامت زیستن جز دعا، تلاش هم کنند.
به دستورهای پزشک خود اعتماد کنید ولی برای مشکل تغذیه ای خود حتما به یک متخصص تغذیه مراجعه فرمایید. (مقاله خلاصه سازی علم)
هنوز مبهوت شنیدن خبر تاثیر آنچه می خوریم بر بدن مان هستیم، مثل شنیدن خواص معجزه آسای آب انار و سیب سبز!… (مقاله توهم دانش)

 

01